AD Goal Alert

ADR Nieuwsmedia (AD, BNdeStem, De Gelderlander, etc.), onderdeel van DPG Media, probeert al jaren een nieuwe doelgroep te bereiken via hun mobiele app. Speciaal voor voetballiefhebbers hebben de apps de feature ‘Goal Alert’. Met deze functionaliteit kun je je abonneren op je favoriete voetbalclub en krijg je een melding wanneer jouw club scoort.

In het begon een BTL-campagne om voornamelijk bestaande abonnees aan te spreken. In een later stadium werden ook ATL-kanalen ingezet, waardoor de functie uiteindelijk groots gelanceerd werd.

Opdracht

Ontwerp en ontwikkel een crossmediale campagne om bekendheid te genereren voor 'Goal Alert' in de AD app.

  • Design

    Visual Design, Motion Graphics

  • Opdrachtgever

    DPG Media

  • Tools

    After Effects, Illustrator

  • Jaar

    2020

Open Project

Fundament voor bredere inzet

Voordat we tot de ontwikkeling van alle campagnemiddelen kwamen, is er eerst gewerkt aan een ‘key visual’. Vanaf het begin was al duidelijk dat bij succes deze campagne breder uitgerold zou worden. Om maximale merk- en champagneherkenning te bereiken bij de doelgroep is daarom gewerkt aan een herkenbaar beeld.

 

Het werd een smartphone waar een voetbal doorheen schiet. Zo werd een duidelijke verbinding gemaakt tussen de functionaliteit van de app (voetbal + smartphone) en wordt door de voetbal een doelgroep gericht aangesproken.

Deliverables

Voor de BTL-fase van de campagne is gewerkt met hele gerichte marketing. Op basis van locatie werd een advertentie gepresenteerd van het krantenmerk dat in hún regio actief is. Zo kreeg de doelgroep in Amsterdam het AD en kijkers in Nijmegen De Gelderlander.

De display uitingen waren interactief van opzet, wat betekende dat de doelgroep zijn/haar eigen club kon selecteren. Vlak daarna ziet de kijker zijn club een doelpunt maken.

Via social media werd hetzelfde campagenconcept uitgerold o.b.v. merk. Omdat interactie zoals in de display creaties niet mogelijk was, werden in de mock-up van de smartphone clubs getoond die in de regio van de krant populair zijn.

Uitrol naar de massa

Het nieuwe voetbalseizoen stond op ’t punt van beginnen en de BTL-uitingen waren een succes. De campagne werd verder uitgerold naar massamedia kanalen. Ineens waren de creaties te zien op LED schermen langs de voetbalvelden, het Ziggo Dome en diverse andere (D)OOH locaties.

Ook hier werd zoveel mogelijk het originele campagneconcept omarmd: we laten de voetbalclubs en merken zien van de regio waar de uiting te zien is.

Kers op de taart

De absolute kers op de taart vond ik persoonlijk de commercial op Nederlandse televisie. Personalisatie was hier wat lastig, maar alles wat in de voorbije weken is ontwikkeld kwam in deze TVC samen. Ongetwijfeld zullen de meeste mensen Goal Alert hebben ontdekt dankzij de commercials primetime voor, na en tijdens de rust van de voetbalwedstrijden op televisie.

Genoeg over mij

Laten we 't over jou hebben!

Wil je sparren of elkaar beter leren kennen? Van doordachte UX tot een verzorgde infographic. Met mijn allround ervaring weet ik zeker dat ik iets voor je kan betekenen.

Terug